O wykładzie
Wykład będzie stanowił odpowiedź na próbę znalezienia nowych ram teoretycznych dla interpretacji sztuki afrykańskiej, która może być postrzegana jako ontologiczna proklamacja kulturowo-polityczna. Opierając się na badaniach, które wykorzystują koncepcję dekolonizacji jako ramy epistemiczne, prof. Mugubi wskaże w jaki sposób, sztuka afrykańska wyraża równolegle formy nacjonalizmu i pełnej atencji kulturowej, zarówno w okresie antykolonialnym, jak i postkolonialnym.
Centralnym elementem takiego ujęcia jest analiza estetycznych reakcji artystów afrykańskich na doświadczenia i dziedzictwa afrykańskiej tradycji, kolonializmu i globalizacji. Artyści ci, wykorzystują różnorodne formy artystyczne, takie jak rzeźba, malarstwo czy film, aby komunikować ważne przekazy dotyczące tożsamości, historii, władzy i oporu w zmieniającym się kontekście społeczno-kulturowym i politycznym.Takie podejście teoretyczne umożliwia dogłębne zrozumienie sztuki afrykańskiej jako ontologicznej proklamacji kulturowo-politycznej, która przekracza granice tradycyjnych ram interpretacyjnych i uwzględnia wieloaspektową naturę specyficznego afrykańskiego doświadczenia filozoficznego.
Informacje
Wykład odbędzie się w formule hybrydowej. Stacjonarnie w Instytucie Historii UŁ w sali 202 oraz online za pośrednictwem MS Teams. Link do spotkania: https://t.ly/_KZN.